14.8.2018

Työt Saksassa


Kielitaidottomana Saksaan muuttaessa ajatus töiden saamisesta tuntui aika mahdottomalta. Suunnitelmana olikin aloittaa ensin kieliopinnot ja vasta perusteiden jälkeen aloittaa työnhaku. Kuitenkin kävikin niin, että sain työpaikan jo ennen kielikurssin aloittamista.

Stuttgartissa on hyvä työllisyystilanne ja ainakin palvelualoille haetaan jatkuvasti uutta työvoimaa. Kauppojen ja ravintoloiden ikkunoissa näkee usein työpaikkailmoituksia, ja palvelualojen työpaikkoja voikin lähteä kyselemään suoraan liikkeistä. Stuttgart on myös etenkin autoteollisuuden kaupunki, mutta kaupungissa on muidenkin alojen suuryrityksiä.

En ehtinyt aloittaa edes vielä työnhakua, kun mieheni kaveri vinkkasi, että HollisterCo:lla on avoimia työpaikkoja. Laitoin netin kautta hakemuksen ja jo seuraavana päivänä sain puhelimitse kutsun haastatteluun – samalle viikolle. Esimiehet ja työntekijät Hollisterilla puhuvat kaikki hyvää englantia, sillä monikulttuurisuus on yksi yhtiön arvoista. Työyhteisö onkin hyvin monikulttuurinen ja englannin kielellä pärjää varastossa työskennellessä. Asiakkaita palvellessa on tietysti hyvä osata saksaa.


Työskentelin Hollisterilla sekä varastossa että myyjänä. Aluksi asiakaspalvelu saksaksi oli vaikeaa, mutta en olisi koskaan uskonut, että voin muutamassa kuukaudessa oppia jo saksaa siten, että pystyn asiakkaita palvelemaan. Tietenkin tein aluksi paljon virheitä, mutta samalla opin kieltä nopeasti, kun pääsin sitä käyttämään. Yritinkin olla armollinen itselleni. Onneksi asiakkaat olivat lähes aina mukavia ja vaihtoivat välillä myös englanniksi, jos en saanut jotain asiaa selvitettyä.

Ennen kuin pääsin aloittamaan työt, täytyi kuitenkin hoitaa monta asiaa. Tarvitsin veronumeron, työeläkevakuutuksen, sairasvakuutuksen ja pankkitilin. Kaupungin asukkaaksi rekisteröityessäni (anmeldung) olin saanut veronumeron automaattisesti postitse, mutta työeläkevakuutuksen suhteen olin aivan pihalla. Työsopimusta ei pystynyt tekemään ennen veronumeroa ja vakuutusnumeroa (,joka liittyi työeläkevakuutukseen). Yritinkin ensin saada vakuutusnumeron liittymällä sairaskassaan, mutta liittyminen oli mahdollista vasta, kun sain työsopimuksen tai jonkin tositteen työsuhteen alkamisajasta. Selvisi kuitenkin, että vakuutusnumeron (versicherungsnummer) saankin eri virastosta. Googlettelin Rentenversicherung ja löysin lähimmän viraston. Tarvitsin mukaan tositteen anmeldungista ja passin ja sain numeron heti mukaani.

Ongelmat eivät kuitenkaan loppuneet tähän, sillä virastossa syntymäaikani oli näppäilty väärin ja versicherungsnummer oli virheellinen. Se ei käynyt työpaikan järjestelmään, enkä päässyt aloittamaan töitä. Ilmoitin tästä virastoon, josta sain numeron, mutta he sanoivat vain, että se on väärin, mutteivat voi tehdä mitään asialle. Otin sitten yhteyttä asiakaspalveluun ja sieltä sain sähköpostiosoitteen, johon lähettää tarvittavat kopiot lomakkeista. Oikaisussa menisi vähintään kolme viikkoa. Kukaan ei kuitenkaan koskaan vastannut s-postiin, joten etsin keskusviraston osoitteen mennäkseni paikan päälle. Siellä selvisi, ettei kukaan ole edes aloittanut tekemään asialle mitään ja menee edelleen vähintään kolme viikkoa. Yritin siinä sitten surkealla saksallani selvittää, että töiden piti alkaa jo viikko sitten, että en voi odottaa enää toista yli kolmea viikkoa. Lopulta virkailija lupasi yrittää hoitaa asian ja sainkin haettua uuden numeron jo seuraavalla viikolla.

Työt aloitin tästä heti seuraavana maanantaina. Päänvaivaa aiheutti vielä se, että tarvitsin pankkitilin ja sairasvakuutuksen ensimmäiseksi päiväksi, mutta en saanut hoidettua näitä asioita ennen kuin sain työsopimuksen, jonka sain ensimmäisenä työpäivänä. Jouduimmekin sovittelemaan siten, että kävin hakemassa työsopimuksen ensimmäisenä työpäivänä ja menin sitten hoitamaan nämä asiat kuntoon. Liityin AOK:n sairaskassaan (krankenkasse) ja avasin pankkitilin BW-pankista. Nämä eivät välttämättä olleet parhaat vaihtoehdot, mutta ainoat, jotka sain järjestettyä tällä hyvin rajallisella aikataululla. Sairaskassoja on paljon ja niiden hinnoissa, palvelussa ja korvauksissa on eroja. Olen kuullut paljon hyvää tk:sta (techniker krankenkasse), mutta omalla kohdalla kaikki on toiminut hyvin AOK:lla ja asiakaspalvelu on aina ollut nopeaa. Bw-pankissa ei ole ollut muuta moittimista kuin hinta. Luultavasti olisin löytänyt hyvän pankin pienemmälläkin kuukausimaksulla.

Kaikki olisi varmaan voinut mennä ihan sujuvastikin ilman tuota vakuutusnumero sählinkiä. Alun jälkeen kaikki kuitenkin sujui ongelmitta ja Hollister osoittautui mukavaksi työpaikaksi saksan opiskelun rinnalle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti