Kielitaidottomana Saksaan muuttaessa ajatus töiden
saamisesta tuntui aika mahdottomalta. Suunnitelmana olikin aloittaa ensin
kieliopinnot ja vasta perusteiden jälkeen aloittaa työnhaku. Kuitenkin kävikin
niin, että sain työpaikan jo ennen kielikurssin aloittamista.
Stuttgartissa on hyvä työllisyystilanne ja ainakin
palvelualoille haetaan jatkuvasti uutta työvoimaa. Kauppojen ja ravintoloiden
ikkunoissa näkee usein työpaikkailmoituksia, ja palvelualojen työpaikkoja
voikin lähteä kyselemään suoraan liikkeistä. Stuttgart on myös etenkin
autoteollisuuden kaupunki, mutta kaupungissa on muidenkin alojen suuryrityksiä.
En ehtinyt aloittaa edes vielä työnhakua, kun mieheni kaveri
vinkkasi, että HollisterCo:lla on avoimia työpaikkoja. Laitoin netin kautta
hakemuksen ja jo seuraavana päivänä sain puhelimitse kutsun haastatteluun –
samalle viikolle. Esimiehet ja työntekijät Hollisterilla puhuvat kaikki hyvää
englantia, sillä monikulttuurisuus on yksi yhtiön arvoista. Työyhteisö onkin
hyvin monikulttuurinen ja englannin kielellä pärjää varastossa työskennellessä.
Asiakkaita palvellessa on tietysti hyvä osata saksaa.
Työskentelin Hollisterilla sekä varastossa että myyjänä.
Aluksi asiakaspalvelu saksaksi oli vaikeaa, mutta en olisi koskaan uskonut,
että voin muutamassa kuukaudessa oppia jo saksaa siten, että pystyn asiakkaita
palvelemaan. Tietenkin tein aluksi paljon virheitä, mutta samalla opin kieltä
nopeasti, kun pääsin sitä käyttämään. Yritinkin olla armollinen itselleni.
Onneksi asiakkaat olivat lähes aina mukavia ja vaihtoivat välillä myös
englanniksi, jos en saanut jotain asiaa selvitettyä.
Ennen kuin pääsin aloittamaan työt, täytyi kuitenkin hoitaa
monta asiaa. Tarvitsin veronumeron, työeläkevakuutuksen, sairasvakuutuksen ja
pankkitilin. Kaupungin asukkaaksi rekisteröityessäni (anmeldung) olin saanut
veronumeron automaattisesti postitse, mutta työeläkevakuutuksen suhteen olin
aivan pihalla. Työsopimusta ei pystynyt tekemään ennen veronumeroa ja
vakuutusnumeroa (,joka liittyi työeläkevakuutukseen). Yritinkin ensin saada
vakuutusnumeron liittymällä sairaskassaan, mutta liittyminen oli mahdollista
vasta, kun sain työsopimuksen tai jonkin tositteen työsuhteen alkamisajasta.
Selvisi kuitenkin, että vakuutusnumeron (versicherungsnummer) saankin eri
virastosta. Googlettelin Rentenversicherung ja löysin lähimmän viraston.
Tarvitsin mukaan tositteen anmeldungista ja passin ja sain numeron heti
mukaani.
Ongelmat eivät kuitenkaan loppuneet tähän, sillä virastossa
syntymäaikani oli näppäilty väärin ja versicherungsnummer oli virheellinen. Se
ei käynyt työpaikan järjestelmään, enkä päässyt aloittamaan töitä. Ilmoitin
tästä virastoon, josta sain numeron, mutta he sanoivat vain, että se on väärin,
mutteivat voi tehdä mitään asialle. Otin sitten yhteyttä asiakaspalveluun ja
sieltä sain sähköpostiosoitteen, johon lähettää tarvittavat kopiot lomakkeista.
Oikaisussa menisi vähintään kolme viikkoa. Kukaan ei kuitenkaan koskaan
vastannut s-postiin, joten etsin keskusviraston osoitteen mennäkseni paikan
päälle. Siellä selvisi, ettei kukaan ole edes aloittanut tekemään asialle
mitään ja menee edelleen vähintään kolme viikkoa. Yritin siinä sitten surkealla
saksallani selvittää, että töiden piti alkaa jo viikko sitten, että en voi
odottaa enää toista yli kolmea viikkoa. Lopulta virkailija lupasi yrittää
hoitaa asian ja sainkin haettua uuden numeron jo seuraavalla viikolla.
Työt aloitin tästä heti seuraavana maanantaina. Päänvaivaa
aiheutti vielä se, että tarvitsin pankkitilin ja sairasvakuutuksen
ensimmäiseksi päiväksi, mutta en saanut hoidettua näitä asioita ennen kuin sain
työsopimuksen, jonka sain ensimmäisenä työpäivänä. Jouduimmekin sovittelemaan
siten, että kävin hakemassa työsopimuksen ensimmäisenä työpäivänä ja menin
sitten hoitamaan nämä asiat kuntoon. Liityin AOK:n sairaskassaan (krankenkasse)
ja avasin pankkitilin BW-pankista. Nämä eivät välttämättä olleet parhaat
vaihtoehdot, mutta ainoat, jotka sain järjestettyä tällä hyvin rajallisella
aikataululla. Sairaskassoja on paljon ja niiden hinnoissa, palvelussa ja
korvauksissa on eroja. Olen kuullut paljon hyvää tk:sta (techniker krankenkasse),
mutta omalla kohdalla kaikki on toiminut hyvin AOK:lla ja asiakaspalvelu on
aina ollut nopeaa. Bw-pankissa ei ole ollut muuta moittimista kuin hinta.
Luultavasti olisin löytänyt hyvän pankin pienemmälläkin kuukausimaksulla.
Kaikki olisi varmaan voinut mennä ihan sujuvastikin ilman
tuota vakuutusnumero sählinkiä. Alun jälkeen kaikki kuitenkin sujui ongelmitta
ja Hollister osoittautui mukavaksi työpaikaksi saksan opiskelun rinnalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti